HAKA hallinnointikanta on palokuntien työkalu
Palokuntien hallinnointikanta HAKA on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön ylläpitämä, palokuntien hallintotarpeita varten tuotettu turvallisuusosaamisen tietokanta.
HAKAssa palokunnat voivat
- kirjata jäsen- ja koulutustiedot
- ylläpitää tapahtumakirjanpitoa koulutusten, hälytysten ja muiden tapahtumien osalta
- sekä ilmoittautua koulutuksiin ja tapahtumiin.
HAKAan pääset kirjautumaan osoitteessa: https://haka.spek.fi tai lataamalla HAKAn suoraan puhelimeesi sovelluskaupasta.
Miksi käyttää HAKAa?
Toiminnan kirjaaminen
- Kaikki palokunnan toiminta tulee kirjattua samaan paikkaan.
- Kirjauksilla voi osoittaa pelastuslaitokselle myös palokuntatoiminnan, josta ei makseta.
- Henkilöiden toiminta palokunnan eri tehtävissä tulee kirjattua.
Henkilökohtainen hyöty
- Palokuntalaisen koulutustiedot, osaaminen, aktiivisuus ja altistumistiedot löytyvät kaikki samasta paikasta.
Ajantasaiset tilastot
- HAKA-tilastoja voi hyödyntää palokunnan toimintakertomuksen laatimisessa. HAKA-tilastot löytyvät osoitteesta: https://www.palokuntaan.fi/hakatilastot
- Harrastunti- ja vuosimerkkien hakeminen helpottuu, koska löydät henkilöiden harrastustunnit ja liittymispäivät suoraan HAKAsta.
- Rooleihin kirjatut tehtävät helpottavat ansiomerkkien hakua (ansiomerkkirekisteri).
Viestintä
- Oikein kirjatut roolit mahdollistavat sähköpostiviestien lähettämisen suoraan HAKAn kautta.
Toiminnan kehittäminen
- HAKA mahdollistaa henkilöstön suorituskyvyn seuraamisen, analysoinnin ja tarpeisiin perustuvan kehittämisen.
Miten käyttää HAKAa?
-
Käyttöohjeet HAKAn käyttöön löydät täältä.
Lataa HAKA App -mobiilisovellus puhelimeesi
HAKAn mobiilisovelluksella HAKA Appilla voit käyttää HAKAa helposti missä vain. Lataa HAKA App puhelimesi sovelluskaupasta:
Nyt voit arvioida osaamistasi ja kirjata altistumiset HAKA 2.0:ssa
Uudistunut HAKA 2.0 julkaistiin joulukuussa 2022 ja se toi palokuntien pelastustoimintaan osallistuville vapaaehtoisille, osa-aikaisille ja päätoimisille henkilöille uutena mahdollisuutena kirjata HAKAan tehtäväkohtaisesti käyttämiään kyvykkyyksiä ja arvioida niissä suoriutumista. Lisäksi hallinnointikantaan on tuotettu mahdollisuus henkilökohtaisten altistumisaikojen kirjaamiseen. HAKA ja sen uudet ominaisuudet tuovat hyötyjä niin sopimuspalokunnille kuin pelastuslaitoksillekin.
Pelastustoimintaan osallistuvat vapaaehtoiset, osa-aikaiset ja päätoimiset henkilöt voivat nyt:
- Arvioida tehtäväkohtaisesti käyttämiään kyvykkyyksiä ja niissä suoriutumista tähdillä 1-5 (1= ei osaa…5=osaa erinomaisesti).
- Nähdä itse omista tiedoista itsearvioinnin keskiarvon viimeiseltä vuodelta sekä viideltä viimeiseltä vuodelta
- Hyödyntää arvioita seuraavaa harjoitusohjelman laadittaessa
- Täyttää henkilökohtaista altistumispäiväkirjaa.
HAKA 2.0 mahdollistaa uudella tavalla pelastustoimintaan osallistuvan henkilöstön suorituskyvyn seuraamiseen, analysoinnin ja kehittämisen. Hallinnointikannan uudistukset vahvistavat palokuntien mahdollisuutta osaamistarpeiden pitkän ajan seurantaan ja ennakointiin.
HAKA 2.0:n toteutuksen mahdollisti Palosuojelurahasto.
Ongelmia sovelluksessa?
Sovelluksen toimimattomuudesta voi raportoida, kuten HAKAn muistakin virhetilanteista palautelomakkeella.
HAKA-tilastot
Hallinnointikantaan kirjatut tilastotiedot löytyvät HAKA-tilastoista. Niitä voi hyödyntää esimerkiksi palokunnan toimintakertomusta ja pelastuslaitokselle toimitettavia raportteja laadittaessa. Lisäksi HAKA-tilastoista löytyvien trendikuvaajien avulla on helppo tarkastella palokunnan tulevaisuuskuvaa.